MAJSTORSKI KONCERT: Deux Arts
Kotari, crkva sv. Leonarda
subota, 23. kolovoza 2025. u 20 sati
Deux Arts je duo čiji su članovi Radovan Cavallin, ugledni klarinetist i profesor s bogatim iskustvom s raznih međunarodnih glazbenih akademija i nastupa u brojnim zemljama, te Jelena Očić, poznata hrvatska violončelistica, hvaljena zbog svog snažnog i emotivnog glazbenog izričaja, koja je dobila ovacije na tri kontinenta i pohvale velikih glazbenih imena.
Ovaj koncert donosi raznolik i intrigantan program koji spaja glazbu različitih epoha, stilova i senzibiliteta. Od klasicizma preko tanga do suvremenih plesnih ritmova, svako djelo na repertoaru govori svoj jedinstveni glazbeni jezik i svjedoči o raznolikosti komorne glazbe.
Ulaz je slobodan, ali bit ćemo zahvalni ako podržite Festival Youngmasters dobrovoljnim prilozima.
PROGRAM
Ludwig van Beethoven (1770.–1827.): Duo br. 2 u F-duru (obr.: J. Očić)
Ian Deterling (r. 1994.): Duo u c-molu, op. 17
Duo u g-molu, op. 17 (Grimm Walzer)
Paul Hindemith (1895.–1963.): Četiri komada iz ciklusa Musikalisches Blumengärtlein und Leyptziger Allerley
Mladen Tarbuk (r. 1962.): Danzas
Astor Piazzolla (1921.–1992.): Dvije Tango Etude (obr.: J. Očić, S. Hernández)
Guillaume Connesson (r. 1970.): Disco Toccata
PROGRAMSKE BILJEŠKE
Ludwig van Beethoven (1770.–1827.): Duo br. 2 u F-duru (obr.: J. Očić)
Ludwig van Beethoven jedan je od najutjecajnijih skladatelja u povijesti glazbe, čije je stvaralaštvo označilo prijelaz iz klasicizma u romantizam. Tri dua za klarinet i fagot, WoO 27, stilski pripadaju Beethovenovom najranijem stvaralačkom razdoblju, a zbog svog živahnog karaktera i vješte igre bojom zvuka oduvijek su se ubrajali među remek-djela puhačke komorne glazbe i vrlo su popularni u svijetu puhača.
Duo br. 2 u F-duru izvorno je napisan za klarinet i fagot, no u ovoj izvedbi fagot je zamijenjen violončelom, što unosi novu boju u glazbenu teksturu. Ova trostavačna skladba veselog je karaktera, s brojnim dijalozima između instrumenata, a virtuozna razigranost i vještina u tretiranju tembra čine je pravim draguljem komorne literature. Unatoč jednostavnosti forme, Beethoven ovdje pokazuje izniman osjećaj za suptilnu interakciju i humor, što ovu skladbu čini omiljenom među izvođačima i publikom.
Ian Deterling (r. 1994.): Duo u c-molu, op. 17
Duo u g-molu, op. 17 (Grimm Walzer)
Ian Deterling je mladi američki skladatelj i klarinetist, čija djela sve više nalaze svoje mjesto na svjetskim pozornicama. Njegov skladateljski jezik spaja klasične forme s modernim izražajnim sredstvima, a osobito se ističe njegova sposobnost da kroz glazbu pripovijeda priče.
Duo u c-molu odiše početnom nostalgijom koja se razgranjuje u razigran razgovor dvaju instrumenata, te nas vodi do virtuozne završnice pune briljantnih koloratura.
Duo u g-molu, koje se naziva i Grimm Walzer, inspirirano je bajkama braće Grimm i fascinacijom skladatelja grotesknim, nadrealnim svijetom mitskih bića — gnoma, vila, čarobnjaka i zmajeva. Glazba evocira sumornu, ali očaravajuću atmosferu u kojoj se ta bića stapaju u jedan zajednički ples. Naziv „Grimm“ nije samo referenca na poznate bajkopisce, već i na njemačku riječ „grimmig“, što znači „sumoran“, čime se dodatno naglašava misteriozno i bajkovito ozračje.
Paul Hindemith (1895.–1963.): Četiri komada iz ciklusa Musikalisches Blumengärtlein und Leyptziger Allerley
Njemački skladatelj Paul Hindemith bio je jedan od najvažnijih glazbenika 20. stoljeća, poznat po svom neoklasičnom stilu i inovativnom pristupu harmoniji i kontrapunktu. Bio je i izvrstan izvođač, svirao je violu, klarinet i druge instrumente.
Musikalisches Blumengärtlein und Leyptziger Allerley (Glazbeni cvjetnjak i leipziške raznolikosti), zbirka kratkih skladbi, nastala je iz ljubavi prema komornoj glazbi i prijateljstvu. Hindemith je djelo napisao za svoju suprugu, čelisticu, i samog sebe, svestranog glazbenika koji je svirao nekolicinu instrumenata, među kojima i klarinet. Skladba se sastoji od više kratkih stavaka te postaje biser u literaturi za klarinet i violončelo.
Mladen Tarbuk (r. 1962.): Danzas
Skladatelj, dirigent i glazbeni pedagog Mladen Tarbuk nezaobilazno je ime hrvatske glazbene scene. Njegov opus obuhvaća širok spektar djela, a u skladbama često spaja tradiciju s modernim izražajnim sredstvima.
Skladba Danzas nastala je posebno za izvođače večerašnjeg koncerta, a praizvedena je u lipnju 2025. na Siciliji, gdje je dočekana s velikim oduševljenjem. Svaki stavak odiše folklornim motivima, u kojima se isprepliću temperament i nostalgična refleksija. Tarbuk vješto koristi ritmičke i melodijske elemente narodnog glazbenog naslijeđa te ih transformira u suvremeni jezik bogat bojama i emocijama.
Astor Piazzolla (1921.–1992.): Dvije Tango Etude (obr.: J. Očić, S. Hernández)
Astor Piazzolla, argentinski skladatelj i bandoneonist, zaslužan je za stvaranje tanga nueva – suvremenog oblika tanga u kojem spaja argentinski folklor s elementima jazza i klasične glazbe.
Šest Tango Etida, napisane 1987. za flautu solo, predstavljaju kvintesenciju Piazzollina glazbenog jezika. Piazzolla je poticao izvođače da preuveličavaju naglaske i disanje, kako bi dočarali bit tanga. Dvije etide koje večeras slušamo u vještim obradama za klarinet i violončelo donose interpretacijsku i kreativnu satisfakciju ostavljajući duh Tanga živim.
Guillaume Connesson (r. 1970.): Disco Toccata
Guillaume Connesson jedan je od istaknutih suvremenih francuskih skladatelja, poznat po energičnim, koloristički bogatim djelima u kojima spaja klasične forme s popularnim glazbenim utjecajima.
Disco Toccata, napisana za klarinet i violončelo, nadahnuta je disco glazbom, snažnog ritma i specifičnih melodičnih formula, te baroknom formom toccate. Nevjerojatna energija djela i sama ideja kreacije ove skladbe proizlaze iz sinergije brzog tempa barokne toccate i disco ritma. Skladba na duhovit način preispituje granice između žanrova, podsjećajući nas da je glazba uvijek živa, pokretna i otvorena za nova značenja.