srijeda, 27. kolovoza u 19 sati
Dvorana Stančić, Muzička akademija u Zagrebu
Jedina zagrebačka večer iz ciklusa Koncerti izvrsnosti donosi tri klavirska koncerta na dva koncertna klavira – izvedbe koje treba čuti i prizor koji vrijedi zabilježiti!
Klavirske koncerte Mozarta, Chopina i Rahmanjinova, koji traže virtuozitet i glazbenu zrelost, izvode Mara Spitz, Josip Nikola Galić i Marija Topić – ovogodišnji polaznici masterclassa Aljoše Jurinića. Kraćim solo programom publici će se predstaviti i trojica izvrsnih mladih pijanista koji dolaze iz Danske.
Program
Wolfgang Amadeus Mozart (1756. – 1791.): Sonata u c-molu, KV 457
I. Molto allegro
III. Allegro assai
Sophus Elmark
Frédéric Chopin (1810. – 1849.): Prvi klavirski koncert u e-molu, op. 11
I. Allegro maestoso
Josip Nikola Garić
Frédéric Chopin: Druga sonata za klavir, op. 35
III. Marche funèbre
IV. Finale (Presto)
Emil Dalgaard
Wolfgang Amadeus Mozart: Klavirski koncert u A-duru, KV 41
–Allegro
–Andante
–Allegretto
Marija Topić
Frédéric Chopin: Nokturno u H-duru, op. 62, br. 1
Ludwig van Beethoven (1770. – 1827.): Sonata u Es-duru, op. 31, br. 3
IV. Presto con fuoco
Emil Nabe
Sergej Rahmanjinov (1873. – 1943.): Drugi klavirski koncert, op. 18
II. Adagio sostenuto
III. Allegro scherzando
Mara Spiz
O izvođačima
Sophus Elmark (2007.) studira na Gradus Junior Collegeu u Aarhusu pod vodstvom prof. Martina Lysholma Jepsena. Sa samo 18 godina održao je više od stotinu koncerata u zemlji i inozemstvu, a nedavno je nastupio kao solist na Nordisk Kammermusikfestivalu 2024. i Copenhagen Summer Festivalu 2024. Odabran je kao jedan od samo dvojice danskih sudionika Aarhus International Piano Competition 2025., na koju se ove godine prijavilo više od 250 kandidata. Osvojio je brojne nagrade na nacionalnim i međunarodnim natjecanjima, među kojima su: Den Klassiske Juniorkonkurrence u Danskoj (1. nagrada 2022., zlato 2023.), Steinway Piano Festival u Danskoj (1. nagrada 2020. i 2022.), Pianister i Nord u Danskoj (Talent nagrada 2020., 1. nagrada 2023. i posebna nagrada za umjetnički izričaj 2023.), Yamaha Piano Competition u Malmöu u Švedskoj (1. nagrada 2022.), Nordic International Piano Competition u Arviki u Švedskoj (posebna nagrada žirija 2023., 2. nagrada 2025.), Music without Limits International Piano Competition u Druskininkaiu u Litvi (1. nagrada 2023.), Northern Lights International Piano Festival (zlato 2024.) te ODIN International Music Competition (1. nagrada 2024.). Nastupao je u Danskoj, Italiji, na Grenlandu, u Litvi, Norveškoj, Švedskoj i Švicarskoj, a svirao je i Gershwinovu Rhapsody in Blue s Vejle Symfoniorkesterom. Usavršavao se na majstorskim tečajevima kod uglednih pijanista Kevina Kennera (SAD), Aleksandra Ivanova (Rusija/Njemačka) i Sørena Rastogija (Danska).

“Ova sonata smatra se jednom od najozbiljnijih Mozartovih sonata. Napisana je u c-molu, tonalitetu koji je za Mozarta značio dramu. Odlučio sam izvesti ovo djelo zbog njegove pripovjedne naravi, zbog koje često djeluje kao dijalog dvaju glasova. To posebno dolazi do izražaja u prvom stavku. Za mene je ovo posebno djelo jer me uistinu izaziva kao glazbenika u fraziranju i stvaranju napetosti u pravim trenucima. Riječ je o iznimnom djelu koje s velikim veseljem želim podijeliti s vama“
Sophus Elmark
Josip Nikola Garić trinaestogodišnji je pijanist hrvatskih korijena sa adresom u Zürichu. Klavir je počeo svirati sa sedam godina i osvojio više nagrada na švicarskim i medjunarodnim natjecanjima. Do sada je osim mnogobrojnih zajedničkih nastupa imao desetak solo-recitala i koncerata. Pohađa Umjetničko/Sportsku gimnaziju za mlade talente i Glazbeni konzervatorij u Zürichu, u klasi profesora Slave Spiridonova.

“Od malena osjećam posebnu povezanost sa Chopinovom glazbom, pogotovo sa njegovim Prvim klavirskim koncertom, i oduvijek mi je bio san svirati ga. Kroz mnoge Chopinove skladbe koje sam do sada svirao, upoznao sam njegov kompleksni emocionalni svijet, koji me uvijek iznova oduševi i inspirira. Svirajući ovaj koncert, želio bih kroz Chopinovu glazbu publici pokazati dio svoje priče i svog unutarnjeg svijeta.“
Josip Nikola Garić
Emil Dalgaard (2008.) počeo je svirati klavir u dobi od osam godina. Svoje glazbeno obrazovanje započeo je u Glazbenoj školi Kolding metodom Suzuki, a kasnije je nastavio studij kod Martina Lysholma Jepsena na Gradus Junior Collegeu, gdje i danas uči. Sudjelovao je i osvojio nagrade na brojnim međunarodnim pijanističkim natjecanjima u zemljama poput Italije, Švedske, Litve i drugih. Tijekom godina usavršavao se na majstorskim tečajevima kod uglednih profesora kao što su Kevin Kenner, Eugene Indjic, Oxana Yablonskaya, Markus Schirmer, Eero Heinonen, Vera Nossina i mnogi drugi.

“Chopinova Druga sonata za klavir najpoznatija je po svom trećem stavku, Pogrebnom maršu. Napisana dvije godine prije ostatka sonate, 1837., taj stavak zauzima središnje mjesto djela s temom toliko poznatom da se koristi još od vremena kada je skladana. Nakon njega slijedi sablasni četvrti stavak u kojemu se čini kao da vjetrovi pušu preko grobova.”
Emil Dalgaard
Marija Topić (2003.) glazbeno obrazovanje započinje u GŠ Zlatka Grgoševića u klasi prof. Senke Appe, a zatim nastavlja kod prof. Marine Mijatović. 2022. maturira i upisuje Muzičku akademiju u Zagrebu u klasi prof. art. Vladimira Babina. Razne nagrade osvaja na međunarodnim solističkim natjecanjima te istaknuto drugo mjesto na državnom natjecanju klavirskih dua HDGPP kao i prvo mjesto na solističkom natjecanju Damir Sekošan (Osijek). Pohađa seminare kod renomiranih pedagoga i pijanista. U 2025. ostvaruje suradnju sa Zagrebačkom filharmonijom u sklopu humanitarnog projekta O.R.P.H.E.U.S., temeljen na pomoći u liječenju onkoloških bolesnika, s kojim nastupa u velikoj dvorani KD Lisinski pod ravnanjem maestra Alana Bjelinskog. Na muzičkoj akademiji ostvarila je suradnju s kolegicom i pjevačicom Mijom Raguž s kojom nastupa u vokalno-klavirskom duu te tom prilikom izvode recitale u Požegi, Zagrebu i Splitu te na natjecanju vokalno-klavirskih dua u Novom Mestu (2025.) osvajaju srebrnu nagradu kao prvoplasirane u toj kategoriji.

“Uzevši u obzir da je legendarni Mozart bio vrckast, potrudila sam se i tu svoju stranu upotrijebiti u sviranju ovog koncerta. Točnije, u pitanju su 1. i 3. stavak koji su bržeg tempa i odišu veselom notom, dok je za 2. stavak potrebna doza smirenosti i pokušati iznijeti svoje unutarnje osjećaje kroz sviranje ovog stavka. Kod sviranja i pripremanja ovog koncerta ustvari najviše vodim „bitku“ s tim da zvuči tako lako kao da je najjednostavnija skladba u pitanju, a opet ima sadržaja u kojem trebaš misliti na svaku sitnicu. Koncert ima komponenti koje dočaravaju sreću, veselje, smirenost, staloženost, ali i odrješitost, što me nekako sve i povezalo sa skladbom da i sama sve te stvari iznesem i tako dadnem dio sebe u sve to.”
Marija Topić
Mara Spiz (2008.) hrvatska je pijanistica i učenica Pripremnog programa na Universität für Musik und Darstellende Kunst Graz u klasi Denisa Zhdanova. Učenica je Aljoše Jurinića. Osvojila je nagrade na mnogim europskim natjecanjima (Città di Minerbio, Radovljica, Peter Toperczer, Alicante, PianoTalents Milano i Memorijal Jurica Murai). Usavršavala se kod uglednih umjetnika poput Natalije Trull, Borisa Slutskog, Milane Chernyavske, Rubena Dalibaltayana i Vivian Li. Nastupala je u dvoranama poput KD Vatroslav Lisinski, Slovačka filharmonija Košice, Minoritensaal Graz, HNK u Varaždinu, Chopin centar u Szafarniji i Casa Verdi Milano. Dvostruka je dobitnica Oskara znanja i Stipendije za izvrsnost Grada Zagreba. Takoðer je dobitnica stipendije Land Steiermark za zapažene rezultate.

“Drugi klavirski koncert Sergeja Vasiljeviča Rahmanjinova smatran je jednim od najboljih i najtežih klavirskih koncerata, a toliko je popularan da se nerijetko čuje i u filmovima. Priča njegova nastanka oduševljava. Rahmanjinov, tada u dobi od 23 godine, upravo je skladao svoju Prvu simfoniju i svi su nestrpljivo iščekivali premijeru. Nesrećom, premijera je bila katastrofalna – od izvedbe pijanog dirigenta do loših kritika – što je duboko potreslo Rahmanjinova, ostavivši ga u deprimiranog i u kreativnoj krizi. Koncert je posvećen Nikolaiju Dahlu, njegovom psihologu, koji ga je uspio izliječiti i osposobiti za ponovno skladanje. Premijera koncerta bila je ogroman uspjeh, a danas nastavlja biti ljubimac publike i izboðača. On u svakom pijanistu pobuðuje najfinije interpretativne namjere i osobno mi je veliko zadovoljstvo otkrivati mnoštvo nevjerojatnih boja i tekstura koje ovaj koncert sadrži. Sjećam se kakav je dubok dojam na mene ostavilo prvo slušanje ovog djela. Imala sam povišenu temperaturi i zaspala uz zvuke sredine prvog stavka. Treći stavak kod mnogih simbolizira trijumf i konačnu pobjedu, koja se najbolje čuje u vješto pijanistički pisanoj i ekstatičnoj kodi u C – duru. Nisam svirala puno djela Rahmanjinova te mi je u početku učenja ovog koncerta (što nije bilo davno) bilo zaista teško i zbunjujuće, ali sam ga uz pomoć svojih profesora uspjela pokoriti. Koncert je zapravo iznimno intiman i svatko, a tako i ja, ima različite zamisli i interpretaciju ovog koncerta.
Veselim se novim djelima Rahmanjinova i ovom nastupu!“
Mara Spiz